
May 31, 1947

Don Hollenbeck’s first broadcast established the format, focus, 
and voice of cbs Views the Press. The program’s voice was that of 
an authoritative, fair, no-nonsense skeptic. The voice’s toughness 
may have owed a debt to a suggestion by Hollenbeck’s boss, Edward 
R. Murrow, to send a first draft of the broadcast’s script to Herald 
Tribune columnist John Crosby for his comment. Crosby, a friend 
to both Hollenbeck and Murrow, recommended Hollenbeck give 
the broadcast a harder edge. Hollenbeck did so, describing the 
critical coverage by New York papers of welfare families’ temporary 
residence in hotels as a “newspaper lynching party.” Hollenbeck’s 
focus over the two and a half years of his cbs Views the Press was 
on media abuse of the vulnerable and defenseless. He returned 
to the hotel relief story a dozen times. The first broadcast also 
established the program’s usual format: a main story followed by 
several brief laurels and darts. Reaction to Hollenbeck’s program 
ranged from rave reviews to a Red-baiting rebuke. Writers for PM, 
the Herald Tribune, and other newspapers praised the program’s 
courage and discretion. A trade magazine quoted Keats Speed, 
executive editor of the Sun, as saying, “Several newspapers follow 
the Communist line, so why shouldn’t a radio station?”1

the great ink-letting which resulted from the disclosure 
that a number of New York City families on relief had been housed 
in hotels has abated some, after having for about a week resem-
bled a kind of newspaper lynching party. The immediate victims 
were 37 families, representing about 120 persons, who had been 
housed in hotel rooms by the city’s Department of Welfare on 
the ground that it had been unable to provide adequate shelter 
for them elsewhere.

1. “cbs Station in New York Starts Criticism of Press,” Editor & Publisher, June 7,   
 1947, 11.

Copyrighted Material Radio's Revolution: Don Hollenbeck's CBS Views the Press
Edited and with an introduction by Loren Ghiglione

Click here to buy the book

ecorwin1
Underline

http://www.nebraskapress.unl.edu/product/Radios-Revolution,673991.aspx


May 31, 1947

2

The lynching was a success—if you can call a lynching a suc-
cess. The families have been hustled from their hotel rooms; 
at first they were put into condemned tenements and the city 
lodging houses, of which more later. All in all, it was about as 
sorry an exhibition as the press—or a section of it—is capable of 
putting on. It began in the World-Telegram, under circumstances 
in themselves extremely interesting and which will be discussed 
later. The stories told how some relief families were being sup-
ported in what was made to sound like the lap of luxury, living in 
what were described as midtown, Herald Square, and Murray Hill 
hotels and apparently drawing checks of fantastic proportions 
every month. The story was quickly taken up by every newspaper 
in town, from one point of view or another. It was one of those 
things which couldn’t be ignored. It even got into vaudeville: 
Jack Benny opened his stage show at the Roxy, and one of his 
jokes was that he was being treated so handsomely at the Sherry-
Netherland Hotel that people thought he was on relief.

In the News, Danton Walker wrote, and I quote, “New York’s 
current charity scandal at least helps explain the shortage of hotel 
rooms, according to the Broadway wags.” Those Broadway wags 
are never at a loss for a wisecrack. All is grist for their mills—even 
misery. And the impression of some extremely fancy living by 
the relief clients was what you might have gained by reading the 
accounts in just one section of the press. The Sun, for instance, 
took the story to its heart after the World-Telegram’s disclosure and 
really went to town, closely followed by the Journal-American. The 
Sun did several stories on the situation. One of them, written by 
Charles Wyer, quoted several unidentified persons—unidentified 
because Mr. Wyer wrote that they were so close to the city’s relief 
picture that their names could not be used for obvious reasons. 
But Mr. Wyer went on to quote his anonymous informants as 
saying, among other things, that the Welfare Department has 
made public assistance far more attractive to thousands of persons 
than jobs. Also—and this is a grave accusation—that it is almost a 

Copyrighted Material Radio's Revolution: Don Hollenbeck's CBS Views the Press
Edited and with an introduction by Loren Ghiglione

Click here to buy the book

ecorwin1
Underline

http://www.nebraskapress.unl.edu/product/Radios-Revolution,673991.aspx


May 31, 1947

3

general rule, according to anonymous information obtained by 
the Sun, to give out money to those who ask for it, sometimes two 
hundred dollars at a clip, and ask questions afterward. Another 
story in the Sun, this time by Phelps Adams of the newspaper’s 
Washington bureau, referred to “scores” of families being lodged 
in midtown hotels, complete with maid service. This maid service 
touch, by the way, appeared to fascinate the Sun staff.

In three stories within two days, it was carefully pointed out 
that the relief clients were getting maid service; the impression 
was that most hotels don’t supply it to their guests. Other writ-
ers of these relief stories seemed impressed by the fact that the 
relief guests had radios in their rooms. The unuttered question 
was, what are these kinds of people doing with maid service and 
radios? The Journal-American was a little slower getting started 
than the Sun was, but when it did, it also referred to the Welfare 
Department’s policy of handing out large sums of money first 
and asking questions afterward. Not even anonymous authorities 
were called in to back up the Journal-American’s statement, but 
the wording of its story was strikingly similar to that of the Sun’s 
account the evening before.

Both the Sun and the Journal hinted at Communist conniving 
in the affair, and both papers referred to Communists occupying 
key positions in the Welfare Department. This phase the Journal 
hit hard and in red ink. Another paragraph in a Sun story said, 
to quote part of it, “Relief is doled out to refugees landing here 
from day to day from foreign ports and to Puerto Ricans who 
flock to New York in large numbers, armed with the knowledge 
that the city of New York is generous to a fault, perhaps, to those 
in need.” Mr. [Edward E.] Rhatigan, the commissioner of welfare, 
had to straighten the Sun out on that one. He explained that 
in the past three years, 2,005 repatriated Americans had been 
cared for by the Welfare Department and that the city had been 
reimbursed for its expense by the federal government.

Almost lost sight of in the storm and strife over the story was 

Copyrighted Material Radio's Revolution: Don Hollenbeck's CBS Views the Press
Edited and with an introduction by Loren Ghiglione

Click here to buy the book

ecorwin1
Underline

http://www.nebraskapress.unl.edu/product/Radios-Revolution,673991.aspx


May 31, 1947

4

the fact that the great majority of the 233,000 persons on New 
York City’s relief rolls get $1.31 a day, broken down as follows: 65¢ 
for food, 21¢ for clothes, 22¢ for rent, 23¢ for other needs. Well, 
the upshot of it all was that the families were removed from their 
hotel rooms with maid service and radio, but at first, the press 
showed little interest in finding out where they’d gone beyond 
the bare statement that they’d been moved. Albert Deutsch of PM 
followed through, though. He learned that the families had been 
moved to condemned tenements and to the city’s two municipal 
lodging houses. Perhaps prophetically, the Times had printed a 
story about how people live in these lodging houses—printed it 
at the height of the furor. Its reporter quoted Joseph Mannix, the 
director, as saying, “People are not supposed to stay here long. 
We take care of the homeless, but this place isn’t a substitute for 
a permanent home.”

The pictures accompanying Mr. Deutsch’s article make that 
remark quite an example of understatement. To go back for a mo-
ment to those interesting circumstances under which the story got 
started. In his Mirror column one day, Walter Winchell addressed 
an aside to Mayor O’Dwyer, which read, “Do you know who is 
behind the current exposé to embarrass the city administration? 
Is he the jurist who asked you to get his wife a city job?” Next day, 
the Mirror itself told a little more in its news columns—it said that 
most of the relief cases involved in the hotel story had appeared 
before Justice James V. Mulholland in domestic relations court, 
because children and domestic difficulties were involved. The 
Mirror story went on to say that last fall Mayor O’Dwyer had refused 
to appoint Justice Mulholland’s wife to the Board of Education. 
But it still wasn’t plain how the World-Telegram had been first with 
the stories. PM said that a Telegram reporter, Walter MacDonald, 
is a friend of Justice Mulholland, and since reporters are not 
permitted to be present at proceedings in Children’s Court, the 
inference is that Justice Mulholland gave his friend Reporter 
MacDonald a scoop. We’ve been trying to confirm this, but Mr. 

Copyrighted Material Radio's Revolution: Don Hollenbeck's CBS Views the Press
Edited and with an introduction by Loren Ghiglione

Click here to buy the book

ecorwin1
Underline

http://www.nebraskapress.unl.edu/product/Radios-Revolution,673991.aspx


May 31, 1947

5

MacDonald is out of town, according to the Telegram’s city desk, 
and can’t be reached. Justice Mulholland is also unavailable for 
comment, but his wife said she was pretty sure he wouldn’t want to 
say anything. The Sun said its information came from letters and 
telephone calls from employees of the Department of Welfare, 
but no names are used in its published accounts, naturally.

As the story dragged on, some other journalistic curiosities 
were produced. For instance, a number of private welfare agen-
cies came to the defense of the Welfare Department, but this 
fact was ignored by the Journal, the Telegram, the News, and the 
Mirror. The Times, Tribune, and Sun gave it little prominence, 
and only the Post and PM thought it worthy of extensive treat-
ment. Also, when Commissioner Rhatigan went on the air with 
his defense, the News and Mirror ignored it entirely. Of course, 
it’s possible that the story appeared in one or two editions and 
was then dropped out, but it seems hardly likely that in a case of 
such continuing interest as the hotel relief story that this would 
have occurred. Mr. Rhatigan took the hide off the newspapers 
which had whooped up the story. He referred to two New York 
evening newspapers—not by name—and asked bitterly about 
the campaign they seemed to think so worthy of the great tradi-
tions of Greeley and Pulitzer. The Sun replied that this was just 
the old precept that, in the absence of a case, the best tactics 
for the defense are to abuse the lawyer for the plaintiff. But the 
Telegram showed that you can make every knock a boost, if you 
try. In reporting his speech, the Telegram’s first paragraph said, 
in part, to quote it, “Welfare Commissioner Rhatigan declared 
that recent publicity on the high cost of relief had dramatically 
spotlighted the rising load of destitution in the city.”

Another civic matter with which the press has concerned itself 
extensively the past week has been the transit situation—the dis-
pute between the transport workers union and the city’s Board of 
Transportation over a proposed schedule alteration. The result 
was a slowdown of service on the Independent subway line, a  

Copyrighted Material Radio's Revolution: Don Hollenbeck's CBS Views the Press
Edited and with an introduction by Loren Ghiglione

Click here to buy the book

ecorwin1
Underline

http://www.nebraskapress.unl.edu/product/Radios-Revolution,673991.aspx


May 31, 1947

6

slowdown which later was or was not called off, depending on 
which newspaper you read. But the most interesting journalistic 
event of the affair was the performance of the New York Daily News 
in its editions of last Thursday. In the first edition, the News printed 
a story on page 3, quoting William Jerome Daly, secretary of the 
Board of Transportation, as saying that if the board obtained 
proof of a deliberate slowdown in subway service, eight hundred 
motormen, conductors, and platform men responsible for the 
slowdown might be fired under the recently enacted state law 
which bans strikes by public employees. The story was written 
by William Price and Jack Turcott, and along with the account, a 
picture of Mr. Daly was printed. Mr. Daly saw this first edition—it 
appears on the streets between eight and nine o’clock in the eve-
ning—and Mr. Daly got cross. He called the News and demanded 
a withdrawal of the story and of his picture. The point being, he 
had never made any statement such as the News had attributed to 
him. So presumably, various things happened in the city room of 
the New York Daily News, and we next see the three-star edition of 
the paper, which is published several hours later. The page-one 
headline is the same, “800 Quill men may lose jobs; board acts 
to prove slowdown plot,” but there is a difference in the story on 
page 3. Mr. Daly’s name has disappeared; his picture has vanished, 
and in its place is one of Representative Thomas of New Jersey 
hunting Reds. Otherwise, the News’s story is the same; the only 
difference is that an unidentified board official is quoted as say-
ing what the News had earlier attributed to Mr. Daly. This board 
official—not named—is pretty hard to locate and seems to be 
crossing himself up; the Times and Mirror of the same day quote 
him as denying that any firings were contemplated.

And now we come to a real journalistic mystery: PM and the 
Daily Worker also printed the statement attributed to Mr. Daly 
by the News, but where they got the story seems difficult to find 
out. PM said it came from the Associated Press, which disclaims 
all knowledge of it, so the suspicion must remain that PM lifted 

Copyrighted Material Radio's Revolution: Don Hollenbeck's CBS Views the Press
Edited and with an introduction by Loren Ghiglione

Click here to buy the book

ecorwin1
Underline

http://www.nebraskapress.unl.edu/product/Radios-Revolution,673991.aspx


May 31, 1947

7

its story from the early edition of the News and, since its final 
edition goes to press much earlier, had no chance to change it. 
We’ve called the Daily Worker four times about their piece, but 
so far, they haven’t told us where it came from.

One story of high finance and journalism that has been ig-
nored by most of the press is the announcement that Winston 
Churchill’s memoirs will be published serially in America in the 
New York Times and Life magazine for an amount of money said 
by the Times to be in excess of one million dollars. That million 
is only for the American rights; Mr. Churchill’s memoirs will also 
appear in England, Australia, and South Africa and will later be 
republished in book form to the extent of five volumes, all of 
which will make Mr. Churchill one of the highest-paid writers 
of his time.

And the trade paper of journalism, Editor & Publisher, tells 
a story which shows the former prime minister to be a pretty 
sharp businessman as well as a prolific writer. Mr. Churchill, the 
story says, would contract to write an article of certain length 
but demand proofs to correct. When he returned those proofs, 
the corrections would make his article somewhat longer, and a 
bill for the extra wordage would be sent to the publisher. Less-
prominent toilers in the vineyards of journalism seldom are able 
to be so exacting, but some of them turn in some fine work for 
a lot less money. Among them should be mentioned Robert S. 
Bird of the Herald Tribune. Mr. Bird was sent by his newspaper to 
report the recent lynch trial at Greenville, South Carolina, and 
the cbs newsroom staff is in general agreement that Mr. Bird’s 
dispatches were the best which appeared in the New York press. 
Mr. Bird did a particularly excellent job of reporting the reac-
tions of the community to the national attention which the story 
of the trial commanded. 

We all liked, too, Billy Rose’s column in PM last Tuesday—a 
short story, really, about a war correspondent trying to convert 
from war to peace and the contrast between his former glamor-

Copyrighted Material Radio's Revolution: Don Hollenbeck's CBS Views the Press
Edited and with an introduction by Loren Ghiglione

Click here to buy the book

ecorwin1
Underline

http://www.nebraskapress.unl.edu/product/Radios-Revolution,673991.aspx


May 31, 1947

8

ous status as a big shot and his attempt to write an acceptable 
story about the auto show. 

Most of us didn’t like a comment by Westbrook Pegler in the 
Journal-American Thursday. In the course of his article, Mr. Pegler 
referred to Sidney Hillman and David Dubinsky, the labor leaders, 
with a slur on their use of the English language—“dialect union-
eers,” he called them. Mr. Pegler’s column was a sentimental recall 
of the days when newspaper men were figures of greater stature 
than they are today, which could be: they probably wouldn’t find 
it amusing to comment on an immigrant’s accent.

One of the things which most concerns anyone in the business 
of reporting news is accuracy; the conscientious reporter’s main 
concern is that names are correct and facts straight. Naturally, 
that goes for broadcast as well as written news. This comes to 
mind because of the story of Clem McCarthy, who broadcast the 
Belmont Stakes for cbs earlier this afternoon. The story of Clem 
at the Preakness is pretty well known—how he inadvertently an-
nounced the wrong horse as the winner. But there’s an amusing 
sequel to the story which puts an odd twist on it. Incidentally, 
Clem’s colleagues among the sportswriters were most generous 
about his fumble, fully aware of the difficulty of identifying horses 
and jockeys half a mile away and trying to tell the world about it 
at the same time. Discussing it later, in his radio column in the 
Times, Jack Gould wrote that the error would have no ill effects on 
Clem’s radio career, that he would report the Belmont Stakes for 
cbs on May 31—which Clem did correctly, we are happy to say. 
The only thing was that Mr. Gould had one of those lapses too; 
he said the error occurred at the Kentucky Derby. Writing and 
talking news are hazardous occupations indeed, but Clem and 
Mr. Gould would now appear to have finished in a dead heat, so 
far as slips of tongue and typewriter are concerned.

Copyrighted Material Radio's Revolution: Don Hollenbeck's CBS Views the Press
Edited and with an introduction by Loren Ghiglione

Click here to buy the book

ecorwin1
Underline

http://www.nebraskapress.unl.edu/product/Radios-Revolution,673991.aspx


June 14, 1947

In a half-dozen programs, Hollenbeck criticized discriminatory 
coverage by the press. He was influenced by Margaret “Peg” Halsey, 
a next-door neighbor and close friend, who wrote Color Blind: A 
White Woman Looks at the Negro (1946). In fighting discrimination, 
Halsey wrote, “The main thing is to select something that is in 
line with your own personality and something that falls within 
the framework of your life.”1 Hollenbeck resigned from his ra-
cially discriminatory fraternity, Phi Kappa Psi. He squelched rac-
ist comments by cbs associates. He devoted cbs Views the Press 
broadcasts to applauding exemplary reporting. He suggested 
that Ray Sprigle, a white reporter who darkly tanned his skin and 
traveled four thousand miles though the Deep South as a black 
man, deserved a second Pulitzer Prize for his twenty-one-part 
series, “In the Land of Jim Crow.” Hollenbeck also celebrated 
a prize-winning series by the New York Post’s Ted Poston, said to 
be the only black reporter working at a New York metropolitan 
daily. And, as this broadcast indicates, Hollenbeck blasted Jim 
Crow journalism.

jim crow is a journalist , as we learn from reading the 
daily press. Jim Crow is a journalist, not only in the section of 
our country where the law gives him full sanction but right here 
in New York City, where it does not. Jim Crow has one drinking 
fountain for whites, another for Negroes, the front of the bus 
for whites, the rear for Negroes. It also has one code of ethics 
for writing about white people and another for Negro people. 
During the past week we’ve had a good opportunity to note some 
examples of Jim Crowism in the daily newspapers, but before we 
comment on them, a little background may be helpful.

1. 	Margaret Halsey, Color Blind: A White Woman Looks at the Negro (New York: Simon 
and Schuster, 1946), 150.

Copyrighted Material Radio's Revolution: Don Hollenbeck's CBS Views the Press
Edited and with an introduction by Loren Ghiglione

Click here to buy the book

ecorwin1
Underline

http://www.nebraskapress.unl.edu/product/Radios-Revolution,673991.aspx


June 14, 1947

10

About ten years ago, the National Association for the 
Advancement of Colored People asked the press associations 
and the major newspapers of the nation to consider for possible 
adoption an order in force on the New York Post: that color or race 
shall not be used in describing anyone connected with a crime 
unless color or race is an essential part of the story. Typical of 
many replies was that received from the New York Herald Tribune 
which read, and I quote it: “It is our policy now in the treatment 
of news not to emphasize the color or race of a man involved in a 
crime. All our editors know this, and our reporters and copyread-
ers. Color and race are put into our stories only when essential. 
We endeavor to enforce this policy at all times.”

Almost all the editors who replied made the reservation that 
when designation of race or color seemed essential to clarity, 
they would then designate race or color. One thing that naacp 
request did stop pretty largely was the designation of race or color 
in headlines. It also helped a lot to reduce racial discrimination 
in news stories themselves, but it hasn’t helped enough, as our 
examination of some evidence shows now. Last Monday morning, 
page 3 of the Daily News was quite a spectacle. All but six lines of 
type were devoted to crime news and pictures.

Most prominent on this page was the story of the sixty-nine-
year-old Brooklyn minister who rescued his wife from an attacker, 
who was later quickly caught by the police. The opening para-
graph of the Daily News story, in heavy type, identified the accused 
man as a Negro—not by a name, which he has as we all have, 
but simply by his color. The same identification was used three 
more times in the body of the story; apparently the writers and 
editors who worked on this story felt it was essential to clarity to 
repeat this point.

A similar performance was turned in by the Journal-American, 
which used the word “Negro” three times. The Mirror used it 
once, in the opening paragraph; so did the Sun. In the Times 
and Herald Tribune, the identification was made once, well down 

Copyrighted Material Radio's Revolution: Don Hollenbeck's CBS Views the Press
Edited and with an introduction by Loren Ghiglione

Click here to buy the book

ecorwin1
Underline

http://www.nebraskapress.unl.edu/product/Radios-Revolution,673991.aspx


June 14, 1947

11

in their stories, and the Tribune used it only on direct quotation 
from the pastor.

To their credit, the World-Telegram, the Post, and PM did not 
once describe the accused attacker in terms of his color. The 
point made by the naacp in its letter to newspaper editors was 
that repeated usage of color designation had aroused in the 
public mind a belief that the Negro is more addicted to crime 
than any other group, and to quote the letter, “a belief which 
impartial studies have revealed is not the case.”

It seems scarcely necessary to point out that other groups 
and nationalities aren’t marked for specific mention, and as the 
naacp asks, quote, “Is it too much to ask that the single excep-
tion which not all, but many, newspapers make of singling out 
Negroes for designation in headlines and text of crime stories 
be done away with?”

That letter was written ten years ago. It (and perhaps the 
consciences of editors) have succeeded in getting most of the 
Jim Crowism out of the headlines, but there are still some jobs 
to be done. That fact is all too apparent in an example or two 
of the reporting turned in by some of the press associations, 
as well. Early this month, a tornado struck down South, and a 
number of people were killed. I quote now the opening sentence 
of an Associated Press dispatch of June 3, under a Pine Bluff, 
Arkansas, dateline: “A Negro whose automobile was plucked from 
the highway and flung into a cotton field by Sunday’s tornado 
died today of his injuries, bringing the official death toll of the 
storm to thirty-five.” That man who was killed by the storm had a 
name, as we all do, and the Associated Press is usually most reli-
able about getting names. In this case, the victim’s color alone 
seemed to be enough identification.

Or another Associated Press dispatch of a few days earlier, from 
Raleigh, North Carolina, in which Godwin Bush, who escaped 
from a lynch mob, was described as “almost illiterate.” Perhaps 
he hadn’t been given the same opportunities for education as 

Copyrighted Material Radio's Revolution: Don Hollenbeck's CBS Views the Press
Edited and with an introduction by Loren Ghiglione

Click here to buy the book

ecorwin1
Underline

http://www.nebraskapress.unl.edu/product/Radios-Revolution,673991.aspx


June 14, 1947

12

the Associated Press reporter. Incidentally, this reference to the 
young man’s illiteracy was printed in both the Times and Herald 
Tribune, which are usually more scrupulous about such things. 
The fact of Godwin Bush’s literacy was no more pertinent to the 
story than would have been the fact of his left-handedness, if he 
had been left-handed. As used, it was simply a slur. But that would 
appear to have been a case of momentary forgetfulness on the 
copy desk; both the Times and Herald Tribune are to be commended 
for their general policy on race relations. George Streator of the 
Times, for instance, has been going around the country studying 
the problem in terms of housing and employment.

The Tribune recently had an excellent series of articles by Robert 
J. Donovan on the Negro struggle for education in Texas. The 
Post, PM, and the Daily Worker also deal extensively with stories 
of this type, but they confine their reports mostly to the New 
York area. When our cbs newsroom staff talked over this matter 
of Jim Crow in journalism, one member asked, “But if you leave 
out the color identification in a crime story, aren’t you guilty of 
suppressing legitimate news?” The answer to that one was, “Are 
other persons so identified? White? Anglo-Saxon? Jewish, Danish, 
French, whatever? Not so you could notice it.”

It was interesting this week to note the performance of the news-
papers in their treatment of the cio rally calling for a veto of the 
Taft-Hartley labor bill. The preliminary story in the World-Telegram 
on the day of the rally turned up an example of an extremely 
interesting journalistic device. One sentence read as follows, and 
I quote it: “Reports that fines would be imposed on any member 
not attending the rally were scoffed at by cio spokesmen.” Okay, 
reports by whom? It is certainly common practice in journalism 
to cite these rather vague reports; sometimes, where sources of 
information cannot be quoted, the practice is justified, if used 
with care and integrity. But when, as in this case, a report is set up 
like a straw man—no hint of a source given—only to be knocked 
down by a denial, the practice is something else again. The point 

Copyrighted Material Radio's Revolution: Don Hollenbeck's CBS Views the Press
Edited and with an introduction by Loren Ghiglione

Click here to buy the book

ecorwin1
Underline

ecorwin1
Underline

http://www.nebraskapress.unl.edu/product/Radios-Revolution,673991.aspx


June 14, 1947

13

the World-Telegram apparently wanted to make remained in the 
reader’s mind: it had been reported that union members who 
stayed away from the rally would be fined.

The denial got lost in the shuffle, even though that denial 
was repeated by cio officials. It might as well have been a report 
that the paraders were going to march backward that was denied 
so far as any facts were concerned. Reports of the attendance at 
the rally also got a reportorial kicking around: Joseph Curran 
of the cio, who superintended arrangements for the parade, 
was quoted by the Daily News as estimating that anywhere from 
70,000 to 115,000 were in the line of march. The United Press 
wire, which serves radio stations, that evening guessed 140,000, 
and that’s the figure wcbs used to inform its listeners. Much 
later, the United Press cut the figure to 60,000. That was the 
estimate by police, which is usually taken as official, although 
in this case, maybe Mayor O’Dwyer might have been happier if 
his police guessers hadn’t trimmed it so sharply; the mayor was 
a prime mover in the rally and anxious for it to be a success. But 
no matter how many people were involved in it, there wasn’t a 
line about the rally in next morning’s Mirror, and somebody on 
the News betrayed a faulty ear for music when, in the paper’s 
first edition, he wrote that there was sporadic singing of the 
“Communist Internationale.” In later editions of the paper the 
title was changed to “Solidarity Forever,” which is a good old 
American union song.

Readers of the Journal-American undoubtedly were impressed 
the other day by a full-page picture story—impressed first of 
all, perhaps, because the picture story was printed sideways on 
the page. If they turned the page around to study it, they saw 
pictures of two New York housing developments, one public, 
the other private.

The private job—Stuyvesant Town—was pretty well along, but 
the public one was still in the foundation stage. The headline 
accompanying the pictures pointed out that the private project 

Copyrighted Material Radio's Revolution: Don Hollenbeck's CBS Views the Press
Edited and with an introduction by Loren Ghiglione

Click here to buy the book

ecorwin1
Underline

http://www.nebraskapress.unl.edu/product/Radios-Revolution,673991.aspx


June 14, 1947

14

had been started in 1945—tenants will move in soon, it said. 
The public project was started in 1943—work barely started. 
Bureaucratic fumbling, it went on—here were two spectacular 
examples of private enterprise versus socialistic government plan-
ning. We collected a few facts on this matter, which are as fol-
lows: Excavation work on the private development began seven 
months before it did on the public one, and the latter will be 
ready for occupancy by November. Demolition, it is true, had 
been done on the government project in 1943, but the excava-
tion for the private job had beat the government one by seven 
months. Another point the Journal-American didn’t mention was 
that another public housing development—Eliot Houses—was 
started at the same time Stuyvesant Town was, and tenants are 
already living in Eliot Houses. Whatever the virtues of the argu-
ments over public and private housing are, in these days when 
all kinds of housing are needed, it might not be a bad idea to 
report the complete facts on all efforts to relieve the shortage 
before drawing conclusions.

Better reporting was done through the week by Walter Arm of 
the Herald Tribune and Leon Edel of PM—both of them turned 
in good jobs of journalism on the Douglas Chandler treason 
trial in Boston. We liked Albion Ross’s dispatches in the Times, 
analyzing the political situation in Austria, and, closer to home, 
Joseph Mackey’s excellent story in the Sun on how some youth-
ful gangs in New York got together and formed an organization 
patterned after the United Nations.

We liked Murray Robinson’s series of articles in the Telegram—
well-written and not-too-technical stories about how athletes get 
in condition after the winter layoff. Interesting and informative 
even to nonreaders of the sports pages. Mr. Robinson is one of 
the ablest members of an able staff on the World-Telegram, which, 
in the opinion of our news staff, does the best job in town with 
what are called feature stories—out-of-the-ordinary yarns about 
people, animals, or whatnot. They can make even the weather 

Copyrighted Material Radio's Revolution: Don Hollenbeck's CBS Views the Press
Edited and with an introduction by Loren Ghiglione

Click here to buy the book

ecorwin1
Underline

http://www.nebraskapress.unl.edu/product/Radios-Revolution,673991.aspx


June 14, 1947

15

forecast interesting, and a weather forecast is usually difficult to 
lift out of the routine. There’s Arpad, for instance.

Arpad is the World-Telegram’s bumptious, foppish weathercock, 
which has become well known to New Yorkers over a ten-year 
period. Three days a week there’s a front-page cartoon of Arpad 
cutting some foolish dido or other and, along with it, a seemingly 
pointless little story, which eventually ends up with the weather 
prediction for the day. Close followers of Arpad know that cartoon-
ist Bill Pause has been drawing the rooster for ten years, starting 
him out as a simple weather vane, with no interest in the fancy 
clothes Arpad has now. But few know much about the stories 
which accompany the drawings. They were started by H. Allen 
Smith, who gave the rooster his name, wrote the zany yarns for 
awhile, and then went on to become low man on a totem pole, 
and to other literary achievements. In the ten years Arpad has 
been assisting with the weather predictions, he has had eleven 
Boswells, the present ones being Mr. Robinson and Fred Cook. 
Mr. Robinson writes the stories twice a week, Mr. Cook does them 
once. Incidentally, the question of which came first, chicken or 
egg, has an answer in Arpad. Bill Pause does the drawings first, 
then the writers scramble their literary omelets later.

The World-Telegram has also been printing a very informative 
series of articles on conditions in New York City schools. The 
Telegram articles are being done by Walter MacDonald and Norton 
Mockridge, two of the newspaper’s specialists in stories of this 
type involving investigation. Mr. MacDonald will be remembered 
as the author of the series of articles on “luxury relief,” a series 
discussed earlier on this program. Mr. MacDonald has also been 
writing about relief again, but he has taken a new tack. When 
the state began its investigation into the administration of New 
York City relief, Mr. MacDonald pointed out that in anticipation 
of the hearings, the city’s Department of Welfare has clamped 
down on “special services” to clients to the point where some 
needy and worthy cases are suffering hardship. Evidently, so far 

Copyrighted Material Radio's Revolution: Don Hollenbeck's CBS Views the Press
Edited and with an introduction by Loren Ghiglione

Click here to buy the book

ecorwin1
Underline

http://www.nebraskapress.unl.edu/product/Radios-Revolution,673991.aspx


June 14, 1947

16

as the Telegram is concerned, it’s a case of darned if you do and 
darned if you don’t.

But the most surprising change of pace in the relief story has 
been shown in the articles by William Wyer of the Sun. The stories 
by Mr. Wyer weren’t far behind those of Mr. MacDonald in the 
original hullabaloo over so-called deluxe relief. In some respects 
his stories even went the World-Telegram one or two better. But this 
week there appeared in the Sun a series of articles by Mr. Wyer 
on the general subject of New York City relief—a thorough, care-
fully documented history of the matter since 1930. The series of 
four articles may well be preserved for their objective tone and 
factual slant. It does seem unusual that the same Mr. Wyer could 
have written them and the deluxe stories, too. One is forced to 
wonder that if he’d written the present series first, he might have 
handled the others in quite a different way.

In checking the newspapers this week, we almost missed an 
extremely interesting item in the Sun. Away back on page 21 of 
Wednesday’s issue, there was a paragraph at the end of a story 
which said the state board making its investigation into the city 
relief situation would have a report ready by June 24. The story 
ended with this paragraph, and I quote it: “At the same time, it 
was announced that the Welfare Department was forced to place 
four other families, totaling sixteen persons, in hotel rooms be-
cause of the housing shortage.”

Anybody want to get excited?

Copyrighted Material Radio's Revolution: Don Hollenbeck's CBS Views the Press
Edited and with an introduction by Loren Ghiglione

Click here to buy the book

ecorwin1
Underline

http://www.nebraskapress.unl.edu/product/Radios-Revolution,673991.aspx

